Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

Powered By:

Mic problems

edited July 2015 in Hardware
Yiep manne,
Mijne mic doevet amper op de nieuwe pc en ben hopeloos op zoek naar een oplossing dat ik normaal klink. Als ik de standaard mic gebruik hoort de andere kant mij amper en gebruik ik de mic van de webcam horen ze alles dat er gebeurd in de ruimte.

Ik zit met een "MSI A88X-G41 PC Mate V2 A88X" Moederbord en heb volgende dingen al bekeken of geprobeerd:
-Audio-drivers uninstallen en opnieuw installen. (Geen resultaat)
-Mic in algemene geluidsettings op max gezet. (Mic begon te ruizen zonder dat mijn stem luider werd)
-In het Driver-programmatje (Realtek) gekeken of ik daar iets kon aanpassen (Geen resultaat).
-Settings in TS, OBS en Skype proberen aanpassen naar wens (Niks resultaat buiten ruis)
-Mics afwisselen (Enkel USB-mics waren iets normaler maar gaven in mijn oren een enorm algemeen geruis (kapotte kabel mogelijk))

Misschien heb ik nog een optie gemist da gulle mij op kunnen wijzen.

Greetz, TrainingWolf

Comments

betere headset of externe audiocard
    waar heb je die headset gekocht ?
    image
  • edited July 2015 Posts: 453
    Welke headset en hoe oud? Trekt ge vaak aan de jacks en/of de kabel?

Enkele jaren geleden gingen mijn headsets maximum 3 maanden mee omdat ik gewoon te vaak te wild de jacks uittrok waardoor de kabels loskwamen of 'knakten'.

Uiteindelijk kocht ik dan maar een USB-headset om dat probleem te omzeilen, maar die leveren enkel crappy geluid en durven wel eens driver issues met zich meebrengen.

Nu zit ik reeds meer dan 2 jaar met een externe audiocard (Asus Xonar Phoebus) en spring ik voorzichtiger om met de jacks van mijn headset (Sennheiser PC350). Absoluut geen klagen meer.
    "PRRRT" ©Negev
    nie meer babbelen :p :)
    "PRRRT" -Negev-
    Voor dezelfste reden als Vasz gebruik ik nu een draadloze headset. Minder goed geluid meestal, maar ten minste niet om de 5 maanden een kapotte kabel.
  • edited July 2015 Posts: 141
    Sorry als het wat verwarrend lijkt, ik probeer op iedereen zijn vragen zo wa te antwoorden :p

Het ligt voor zover ik denk niet aan de headset aangezien ik op laptop nog steeds verstaanbaar ben met die headsets.
    De headsets die ik geprobeerd heb:
    - Madcatz F.R.E.Q.3 (ongeveer 7 maand oud, Coolblue)
    - Razer Tiamat 2.2 (3 jaar oud, Razer-site)
    - Madcatz Tritton AX 180 (bijna 2 jaar oud, Saturn/Mediamarkt))

Enkel de Tritton is met een usb, maar geeft een enorm knarsend geluid in mijn oren al klinkt de microfoon daar luider (Kan wijzen op geknakte kabel)

Externe audiocard moet ik nog proberen op de hoop dat die niet reageert op gsm-signalen. Al zit ik daar atm met een crappy "Creative Soundblaster Play"
    Bij USB zal het niet echt wijzen op geknakte kabel. Deze zal digitaal moeten doorsturen dus het enigste dat je echt kan hebben is dat het geluid wegvalt en terugkeert als er een probleem met de kabel is. Ik vermoed toch dat het een driver probleem is, misschien staat het volume van de micro in het driverprogramma te stil?

Externe audiokaart lijkt mij ook niet echt een goeie keuze tot je zeker weet dat het de audio op je moederbord is die echt stuk is. Gaming headsets zijn niet van de kwaliteit dat je een verschil zal merken met een externe audio kaart in geluidskwaliteit. Indien er een probleem is met je nieuw moederbord is het beter deze onder garantie terug te sturen (als je zeker bent).
  • edited July 2015 Posts: 453
    Wanneer je jacks wilt testen, gebruik je best de aansluitingen die rechtstreeks op het mobo aangesloten zitten (dus achteraan de pc).

Bij (oudere) headsets via USB zou een USB3.0 ook voor problemen kunnen zorgen, best gebruikmaken van USB2.0.

Als je hetzelfde probleem hebt bij zowel jacks als USB, zou ik eerder denken aan een softwarematig probleem, of een verkeerde instelling in het OS.

In Windows moet je bijvoorbeeld de opties "Bureaubladmicrofoon" op 100 en "Microfoonversterking" altijd op 0 dB laten staan (Configuratiescherm\Hardware en geluiden\Geluid\Opnemen\Eigenschappen).

Verder kun je misschien ook proberen enkel je gewenste invoerkanaal (micro van de headset) geactiveerd te laten staan en de rest uit te schakelen.

Buiten misschien een slechte aarding of een defect stukje hardware op het mobo (zeer onwaarschijnlijk) zou ik niet weten wat de oorzaak van dit probleem kan zijn.

EDIT: en zoals dragonrebel zegt: een externe geluidskaart steken voor een "gewone" lage impedantie-headset is idd wel een gekke kost. Dan koop je ook meteen beter een deftige headset, maar dan mag je al gauw 300 euro rekenen voor kaart + headset.
    "PRRRT" ©Negev
    Heb in de driver zelf al gekeken en daar kon ik enkel het algemene volume aanpassen, ik bedoel hiermee dat het gelijktijdig met de instellingen van bureaubladmicrofoon werd veranderd.

Het kan wel zijn dat het komt omdat ik het in een usb3.0 poort heb gestoken. Zou dat is moeten bekijken. Had niet echt gekeken of ik het in een 2.0 of 3.0 had gestoken.

Enkel het gewenste invoerkanaal activeren heb ik ook nog niet geprobeerd, dus zal dat best ook eens proberen zodra ik op de pc kan.

Laatste optie voor mij is dan voor een draadloze headset gaan (zo is de collectie compleet :p ) en hopen dat het probleem zo dan opgelost wordt.
    Ik zou eerst uw headset(s) eens op een andere pc testen. Als ze daar wel werken, ligt het probleem niet bij de headsets en heeft het niet veel nut om nog eens een nieuwe te kopen.
    "PRRRT" ©Negev
    Ja wel, op laptop werken ze perfect, op die pc dan nimeer. Uiteindelijk op de pc geraakt en dat usb-videokaart-dingetje heeft het probleem kunnen oplossen.
    Moet enkel letten op waar ik mijn gsm leg of er is een lichte storing, maar da's een kleinigheid.

Thanks voor alle suggestie's en voor het helpen oplossen :D
    Geen idee wa je bedoelt met usb-videokaart-dingetje, but problem solved = case closed ^^
    "PRRRT" ©Negev
    Audiokaart dak bedoelde, my bad hahah
Sign In or Register to comment.